Warsztaty

Bądź na bieżąco z informacjami o VI Ogólnopolskim Kongresie Tutoringu, zapisz się na newsletter i polub naszą stronę na facebooku!

Warsztaty podczas VI Ogólnopolskiego Kongresu Tutoringu:

Poniżej prezentujemy wybrane warsztaty, które odbędą się 31.05-1.06.2019 r. podczas VI OKT! 

Każdy z uczestników będzie mógł wybrać udział w 4 warsztatach i sesjach równoległych.

  • Panel dobrych praktyk tutoringu szkolnego
  • Panel dobrych praktyk tutoringu akademickiego i innowacji dydaktycznych
  • Strefa inspiracji
  • Piotr Czekierda – Wrocławscy Mistrzowie, czyli w poszukiwaniu sekretów wielkości słynnych wrocławian
  • dr Tomasz Daroszewski – Homo distractus. Wyzwania edukacji i tutoringu w dobie rozproszenia
  • dr Grzegorz Grzegorczyk – Jak słuchać, żeby usłyszeć – budowanie głębokiego porozumienia i środowiska zmiany w dialogu tutorskim. Narzędzia zaawansowane
  • Barbara Habrych – Jak chwalić a jak znaleźć wartości w porażce? Nastawienie na rozwój w praktyce.
  • Monika Jackowska – Od kreatywności do samodzielności- jak rozwijać w uczniach potencjał twórczy.
  • Piotr Jaworski – Słowa, od których rosną skrzydła. Jak wzmacniać podopiecznych?
  • Joanna Król-Mazurkiewicz, Mariusz Mazurkiewicz – Lego® Education w pracy nauczyciela-tutora
  • dr Beata Master – Czy psychologia pozytywna naprawdę jest pozytywna? Czyli o psychologii pozytywnej w praktyce tutora
  • dr Tatiana Shvets – Od zainteresowań do celu, od celu do planów i realizacji – jak pomóc dziecku przejść tę drogę?
  • Krzysztof Słaboń – Narzędzia aktywnej pracy zespołowej: układanka ekspercka i action learning
  • Luiza Weder – W poszukiwaniu własnej tożsamości tutorskiej. Spotkanie z metodą Points of You®

 

Panel dobrych praktyk tutoringu szkolnego 

Panel będzie obejmował prezentację badań na temat stosowania tutoringu szkolnego oraz 3 wystąpienia prezentujące wdrożenia tutoringu w różnych rodzajach szkół. Zapraszamy na panel zarówno tych, którzy z tutoringiem spotykają się po raz pierwszy, jak i tych, którzy szukają inspiracji i wskazówek dotyczących wykorzystywania tutoringu w szkole!

  • Katarzyna Czeczott-Łukasik, Anna Tulczyńska – LXIV Liceum Ogólnokształcące im. St. I. Witkiewicza
  • [czekamy na potwierdzenie pozostałych prelegentów]

 

Panel dobrych praktyk tutoringu akademickiego 

Panel będzie obejmował prezentację badań na temat tutoringu akademickiego (opis poniżej) oraz 3 wystąpienia prezentujące wdrożenia tutoringu na różnych uczelniach. Zapraszamy na panel zarówno tych, którzy z tutoringiem akademickim spotykają się po raz pierwszy, jak i tych, którzy szukają inspiracji i wskazówek dotyczących wykorzystywania tutoringu na uczelni!

  • dr Edyta Nowak-Żółty – Tutoring akademicki, czyli jaki model tutoringu jest oczekiwany przez studentów a jaki przez tutorów w relacji akademickiej 

Wystąpienie jest refleksją nad wynikami badań, które autorka prowadziła wśród studentów i tutorów kilku wybranych uczelni w Polsce. Rezultatem tych badań jest autorski model tutoringu, który mógłby być implementowany na uczelni wyższej. Wystąpienie będzie także okazją do zaproponowania cech, kompetencji i umiejętności, które są oczekiwane przez tutee (student) od Mistrza –Tutora w relacji tutoringowej. Autorka zwróci także uwagę, że nie każdy student nadaje się do pracy i rozwoju metodą tutoringu. Efektem pracy naukowej jest także zestaw cech i kompetencji, które powinien wykształcić w sobie student, odbiorca tutoringu.

  • dr Anna Witek-Crabb, dr Sylwia Wrona – Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • [czekamy na potwierdzenie pozostałych prelegentów]

 

Strefa inspiracji

Obecnie w Polsce istnieje tak dużo wartościowych inicjatyw i programów tutorskich, że nie da się ich wszystkich zliczyć ani monitorować. Żeby wykorzystać ten olbrzymi potencjał i zaangażowanie tutorów, podczas specjalnego modułu uczestnicy będą mogli wymienić się doświadczeniami tutorskimi – opowiedzieć swoją historię sukcesu tutorskiego, podzielić się dobrymi praktykami: wykorzystywanymi narzędziami, ćwiczeniami i swoimi “receptami” na udany tutoring.

Wystąpić w panelu może każdy uczestnik Kongresu, który pracuje metodą tutoringu niezależnie od długości doświadczenia – liczy się gotowość do podzielenia się tym, co może być wartościowe i ciekawe dla innych tutorów oraz gotowość do czerpania inspiracji od innych praktyków tutoringu.

Zachęcamy do poznania szczegółów i zgłoszenia swojego wystąpienia! W razie pytań, prosimy o kontakt: bartosz.fingas@cw.edu.pl, tel. 667 886 614

 

Piotr Czekierda – Wrocławscy Mistrzowie, czyli w poszukiwaniu sekretów wielkości słynnych wrocławian

Dla kogo: wszyscy uczestnicy Kongresu, szczególnie spoza Wrocławia

Opis:

W tym roku Piotr Czekierda zaprasza na plenerowe warsztaty na ulicach Wrocławia – miasta spotkań! Dedykowane są tym, którzy chcą odkryć sekrety wielkości inspirujących wrocławian. Znajdziemy się w miejscach w których żyli, pracowali i bawili się wrocławscy mistrzowie: poeci, filozofowie, sportowcy, artyści i przedsiębiorcy. Dotkniemy tego, co wpływało na ich rozwój, kształtowało ich marzenia i aspiracje. Warsztaty będą miały formę gry miejskiej a ich bohaterami będą m. in. Angelus Silesius, Wanda Rutkiewicz, czy Edyta Stein. Zapraszamy!

Uwaga! Warsztaty trwają 2 tury od godz 14:00 do 18:30 !

Zobacz filmik z zaproszeniem na warsztat!

 

dr Tomasz Daroszewski – Homo distractus. Wyzwania edukacji i tutoringu w dobie rozproszenia

Dla kogo: Nauczyciele i tutorzy wszystkich poziomów edukacyjnych

Opis:

Koncentracja jest niezbędnym warunkiem skutecznego zapamiętywania, uczenia się i efektywnej pracy umysłowej. Zarówno uczniom jak i nauczycielom coraz trudniej jednak skupić uwagę. Jedną z przyczyn jest stale zwiększająca się ekspozycja na bodźce płynące ze świata technologii cyfrowych – media społecznościowe, portale informacyjne, liczne aplikacje ciągle zabiegają o naszą uwagę. Ich twórcy świadomie wykorzystują mechanizmy psychologiczne, mające na celu uzależnienie użytkowników od ich śledzenia. Jak pokazują badania, w pewnych grupach młodzieży częstotliwość sięgania po telefon przekracza 2000 razy dziennie. Tworzy to nowy kontekst, który powinna uwzględnić zarówno szkoła jak i osoby związane z edukacją spersonalizowaną.

W trakcie warsztatów dowiedzą się Państwo, jak radzić sobie z rozproszeniem pochodzącym z powszechności technologii cyfrowych, nie odrzucając jednocześnie możliwości, jakie stwarzają. Poznają Państwo także poparte badaniami kryteria oceny, kiedy warto z nich korzystać a kiedy okazują się nieefektywne w edukacji. Serdecznie zapraszam!

 

dr Grzegorz Grzegorczyk – Jak słuchać, żeby usłyszeć – budowanie głębokiego porozumienia i środowiska zmiany w dialogu tutorskim. Narzędzia zaawansowane

Dla kogo: Tutorzy szkolni i akademiccy (2 oddzielne grupy)

Opis:

Zazwyczaj słuchamy, aby szybko zareagować, trafnie odpowiedzieć i wyrazić zdanie na dany temat. W tutoringu chodzi o coś więcej. Tutor ma zadanie stworzyć Podopieczne/-emu skuteczne warunki uczenia się swoim słuchaniem. Osoba Tutora to ktoś, kto daje okazję do doświadczenia jakości rozmowy, której w innych obszarach edukacyjnych Podopieczna/-y nie doświadcza. Na tym polega wartość tutoringu. Dlatego żadne narzędzi i techniki tutorskie/edukacyjne nie będą skuteczne i wystarczające bez dobrego kontaktu, relacji, zaufania, bezpieczeństwa, wyrozumiałości.

Skuteczna komunikacja tutorska opiera się na dopasowaniu i odzwierciedlaniu świata Podopiecznego. To komunikacja oparta na więzi, sprawiająca, że Podopieczny czuje się przy Tobie dobrze i bezpiecznie. Podczas tego warsztatu dowiesz się, jak:

  • wskazywać podobieństwa między Wami w kluczowych obszarach Waszej relacji
  •  okazywać wyrozumiałość i empatię
  • szczerze akceptować świat Twojej/Twojego Podopiecznej/Podopiecznego
  • dawać odczuć Podopiecznej/Podopiecznemu, że jesteś jej/jego przyjacielem, wsparciem w jej/jego procesie

Zobacz filmik z zaproszeniem na warsztat!

 

Barbara Habrych – Jak chwalić a jak szukać wartości w porażce? Nastawienie na rozwój w praktyce?

Dla kogo: tutorzy, nauczyciele, wykładowcy akademiccy

Opis:

Tutoring to proces, w którym wspieramy podopiecznych w odkrywaniu i rozwoju swoich mocnych stron, talentów. Obserwujemy postępy i je chwalimy. Czy nasze pochwały wzmacniają motywację wewnętrzną? Jak chwalić, aby budować w uczniach poczucie, że sukces zależy od nich, a nie od zewnętrznych czynników? I jak znaleźć wartość w porażce?

Zapraszam na warsztat, który pomoże odpowiedzieć na te pytania.

Program warsztatu:

  • Badania Carol Dweck: nastawienie rozwojowe (ang. growth mindset) i nastawienie sztywne (ang. fixed mindset)
  • Potęga uwagi niewartościującej
  • Jak chwalić, aby wzmacniać motywację wewnętrzną?
  • Jak pokazywać podopiecznym wartość porażki i wyciągać z niej wnioski?
  • Wytrwałość jako czynnik sukcesu

Zobacz filmik z zaproszeniem na warsztat!

 

Monika Jackowska – Od kreatywności do samodzielności- jak rozwijać w uczniach potencjał twórczy

Dla kogo: Nauczyciele i tutorzy przedszkolni i szkoły podstawowej

Opis:

Na warsztacie będzie o twórczym myśleniu oraz o tym , jak rozwijać w kreatywność w sobie i uczniach – przede wszystkim tych najmłodszych. Aby rozwiązywać problemy i być efektywnym w działaniu trzeba rozwijać pomysłowość i innowacyjność. Talent ten, przez niektórych nazywany umiejętnością, posiada każdy z nas, jednak na bardzo zróżnicowanym poziomie. Ale jest na to recepta! Kreatywność można rozwijać, a wzrost tej zdolności prowadzi dzieci ku samodzielności, a dorosłych do wychodzenia po za utarte schematy. Twórczość, jak pisze Aneta Chybnicka to: „proces myślowy, który prowadzi do nowych użytecznych rozwiązań”. Z kolei, kiedy znajdujesz rozwiązanie, stajesz się skuteczniejszy w działaniu i bardziej samodzielny. Jedną z najważniejszych kompetencji jaką warto rozwijać w uczniu, aby umiało stawił czoła wciąż zmieniającej się rzeczywistości jest właśnie ROZWIJANIE KREATYWNOŚCI.

Celem warsztatu jest rozwój i poznanie narzędzi umożliwiających:

  • odkrywanie i trenowanie możliwości twórczych ucznia
  • rozwijanie zainteresowania i motywacji do działania
  • pobudzanie wyobraźni i fantazji
  • generowanie nowych , innowacyjnych rozwiązań, które wspierają poczucie samodzielności i wpływu ucznia oraz płynącej z niej satysfakcji

Chcesz wiedzieć więcej- zapraszam na warsztat, na którym pokażę, jak to robić i dlaczego warto!

 

Joanna Król-Mazurkiewicz, Mariusz Mazurkiewicz – Lego® Education w pracy nauczyciela-tutora

Dla kogo: nauczyciele i tutorzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych

Opis:

W dzisiejszym świecie dobrej edukacji ciągle poszukujemy nowych – innych niż standardowe – metod i środków dydaktycznych, które pozwolą nam „dotrzeć” do naszych podopiecznych: pobudzić do działania, motywować do podejmowania prób w osiąganiu celów, ciągłego rozwijania się przede wszystkim poprzez doświadczanie.

Warsztaty z wykorzystaniem zestawów Lego® Education mają na celu ukazanie wszechstronności zastosowań w edukacji klocków dotychczas postrzeganych jako zabawki. Prowadzący ukażą ogromną wartość edukacyjną tych pomocy i wskażą drogę w możliwości ich wykorzystania w pracy z ludźmi na każdym etapie edukacyjnym od przedszkolaków aż po osoby dorosłe.

Osoby prowadzące warsztaty mają pięcioletnie doświadczenie w pracy z wykorzystaniem z różnorodnych zestawów Lego® Education – od nauk ścisłych po nauki humanistyczne i społeczne.

Uczestnictwo w warsztatach da Państwu zastrzyk pozytywnej energii edukacyjnej i otworzy nowe drogi do tworzenia się pomysłów w pracy nauczyciela – tutora!

 

dr Beata Master – Czy psychologia pozytywna naprawdę jest pozytywna? Czyli o psychologii pozytywnej w praktyce tutora

Dla kogo: tutorzy na wszystkich poziomach edukacyjnych (grupa akademicka i szkolna)

Opis:

Swoista “rewolucja” psychologii pozytywnej objęła właściwie wszystkie obszary naszego życia. Jest stosowana w pracy, komunikacji międzypokoleniowej, wychowywaniu dzieci. I oczywiście w szkole oraz w tutoringu. Uczenie siebie i innych zawiera w sobie komponent rozwojowy. Możemy go realizować w sposób świadomy, korzystny dla ucznia, studenta i nas samych jako prowadzących lub uznać, że to nas nie dotyczy. Bo interesuje nas tylko przekazanie konkretnej partii materiału Uczniowi. W drugim przypadku i tak wpływasz na postawy młodych ludzi  – czy tego chcesz czy nie i tak posługujesz się informacją zwrotną, pracujesz na celach i dostarczasz informacji.

Podczas warsztatu chcę pokazać jak można podejść do zasobów psychologii pozytywnej i jak zaczerpnąć z niej to, co chcesz i jesteś gotowy/gotowa stosować w swojej pracy z młodymi ludźmi. Tak, aby wspierać ich w rozwoju i jednocześnie nie stawiać się w roli psychologa. Zastanowimy się, gdzie jest granica tutoringu i pracy psychologicznej. Ponadto, podczas warsztatu skupimy się na zagadnieniu odkrywania mocnych stron oraz motywacji Tutee. Moim celem jest odczarowanie nieco czasem “magicznego” rozumienia motywacji i psychologii pozytywnej na rzecz otwarcia się na dialog motywujący z Uczniem i Studentem, którego celem jest wzrost systematyczności i wytrwałości w działaniu. Poznasz kilka sposobów prowadzenia takich rozmów, które mogą zmienić życie drugiego człowieka. I także nasze. Serdecznie zapraszam!

Zobacz filmik z zaproszeniem na warsztat!

 

dr Tatiana Shvets – Od zainteresowań do celu, od celu do planów i realizacji – jak pomóc dziecku przejść tę drogę?

Dla kogo:  nauczyciele i tutorzy, którzy pracują z dziećmi w wieku od 10 do 18 lat

Opis:

Według badań Uniwersytetu Harvarda kompetencje miękkie (soft skills) w 85% decydują o sukcesie zawodowym. Jedną z najważniejszych kompetencji miękkich jest umiejętność pracy z celami i zadaniami. Jak często bywa tak, że wiesz, co uczniowi udaje się dobrze oraz czym się interesuje, jednak Twój podopieczny nie jest w stanie wyznaczyć swojego celu samodzielnie? Jak często jest tak, że w końcu cel zostaje wyznaczony, jednak nie udaje się stworzyć planu jego realizacji lub samego planu nie da się zrealizować? Jakie narzędzia pomogą tutorowi krok po kroku pokonać te zakłócenia?

W trakcie warsztatu ustalimy, co blokuje podopiecznych w realizacji celów, jak tutor może pomóc podopiecznemu poprawnie wyznaczyć cel, usunąć blokady, znaleźć zasoby, zaplanować sposób realizacji i wspólnie świętować sukces! Otrzymasz praktyczne narzędzia do realizacji celu przez podopiecznych przez pryzmat świadomości, samodzielności i odpowiedzialności.

 

Krzysztof Słaboń – Narzędzia aktywnej pracy zespołowej: układanka ekspercka i action learning

Dla kogo: wykładowcy akademiccy, nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych

Opis:

W trakcie warsztatu poznasz i przećwiczysz dwa narzędzia, które mogą wejść do Twojego stałego repertuaru zawsze gdy razem z klasą, grupą lub zespołem potrzebujesz:

po pierwsze:

  • w aktywny sposób przestudiować tekst
  • rozwiązać problem

po drugie, chcesz to zrobić w sposób, który będzie:

  • angażujący wszystkich uczestników
  • wspierający rozwój krytycznego myślenia (analizy zagadnienia, wyciągania własnych wniosków, syntezy)
  • rozwijający kompetencje komunikacyjne i umiejętność prezentacji własnego stanowiska
  • rozwijający umiejętności indywidualnego i zespołowego uczenia się

Warsztat będzie miał formę w pełni praktyczną – będziemy poznawać metodę action learning wspólnie rozwiązując wybrany problem, a poprzez układankę ekspercką (metoda puzzli) razem zgłębimy wybrane, ciekawe zagadnienie.

Zobacz filmik z zaproszeniem na warsztat! 

 

Luiza Weder – W poszukiwaniu własnej tożsamości tutorskiej. Spotkanie z metodą Points of You®

Dla kogo: wszystkich tutorów-praktyków

Opis:

Zatrzymaj się. Spauzuj. Ten jeden moment może zmienić każdy kolejny przed Tobą. Rozejrzyj się. Zobacz to, co spojrzenie na co dzień omija. Odsuń na moment role, które w życiu pełnisz. Odsuń maski, obowiązki, powinności, codzienne niepokoje i lęki… Co wtedy zostaje? Kim wtedy jesteś?

Zgodnie z ideą, że najważniejszym narzędziem w tutoringu jest Tutor, ten warsztat będzie szansą na nieco bliższe przyjrzenie się samemu sobie i zadbanie o swój osobisty rozwój. Szansą na zwiększenie świadomości tego, czym emanujemy i czym pragniemy emanować na naszych podopiecznych. Utworzymy wspólnie przestrzeń na wydobycie tego, co w każdym z nas najbardziej autentyczne i unikatowe, i co sobą (tym bardziej od teraz świadomie) „podajemy dalej” naszym podopiecznym.

Nasze inspirujące spotkanie z jednej strony da Ci możliwość zrobienia czegoś dla siebie, aby ruszyć w dalsze procesy tutorskie „w zgodzie ze sobą”, z nową energią i perspektywą. A z drugiej – niesie możliwość „posmakowania” metody, która podbija serca na całym świecie w branży edukacji i rozwoju, i którą również Ty możesz wykorzystać w swojej pracy edukacyjnej i tutorskiej. A wszystko to poza szkoleniowymi schematami, w zgodzie z mottem Points of You®: „Unexpected, but Precise” („Niespodziewanie, ale Precyzyjnie”)!

Uwaga: Zapraszam z otwartością i ciekawością na doświadczenie. Prosząc jednocześnie o punktualność – z uwagi na specyfikę i etapy pracy z metodą, nie będzie możliwości dołączenia do warsztatów w trakcie ich trwania!

 

 


Uwaga! Propozycje warsztatów mogą ulec zmianie – ostateczna lista warsztatów wraz z opisami będzie dostępna około marca 2019.