Warsztaty

Bądź na bieżąco z informacjami o VIII Ogólnopolskim Kongresie Tutoringu, zapisz się na newsletter i polub naszą stronę na facebooku!

Warsztaty podczas VIII Ogólnopolskiego Kongresu Tutoringu 2021:

Poniżej prezentujemy wybrane warsztaty, które odbędą się 24-26.09.2021. Już wkrótce pojawią się tytuły i opisy kolejnych warsztatów!

Każdy z uczestników będzie mógł wybrać udział w 3 warsztatach i 1 panelu dobrych praktyk.

Panel dobrych praktyk tutoringu szkolnego

Panel będzie obejmował wystąpienia prezentujące wdrożenia tutoringu w różnych rodzajach szkół. Zapraszamy na panel zarówno tych, którzy z tutoringiem spotykają się po raz pierwszy, jak i tych, którzy szukają inspiracji i wskazówek dotyczących wykorzystywania tutoringu w szkole!

  • Magdalena Tecław – tutoring w szkołach w Wielkiej Brytanii
  • Dorota Lubomska – Tutoring w Bednarskiej Szkole Podstawowej w Warszawie
  • Sylwia Klos-Furgała – Tutoring w Szkole Podstawowej nr 28 w Bielsku Białej
Panel dobrych praktyk tutoringu akademickiego

Panel będzie obejmował wystąpienia prezentujące wdrożenia tutoringu na różnych uczelniach. Zapraszamy na panel zarówno tych, którzy z tutoringiem akademickim spotykają się po raz pierwszy, jak i tych, którzy szukają inspiracji i wskazówek dotyczących wykorzystywania tutoringu na uczelni!

  • dr Ewa Szymczak, dr Beata Karpińska-Musiał – Centrum Tutorów i Tutoring na Uniwersytecie Gdańskim
  • dr Kamila Ludwikowska – Tutoring na Politechnice Wrocławskiej
  • prof. Przemysław Gębal
Piotr Czekierda – Od zarządzania do przywództwa, czyli droga lidera

Dla kogo: osoby pełniące role zarządcze lub aspirujące do tej roli

Opis:

Warsztat jest dedykowany tym, którzy chcą dokonać ważnego kroku we własnym stylu zarządzania i przywództwa. Polecamy go szczególnie osobom, które zdobyły już doświadczenie zawodowe, pełniącym lub aspirującym do pełnienia funkcji zarządczych, które sukces zawodowy pragną harmonijnie łączyć z życiem rodzinnym i społecznym. W ramach warsztatu zajmiemy się m.in. takimi tematami jak poziomy wiarygodności i rozwoju lidera, Piotr Czekierda zaprezentuje także program nowego, certyfikowanego kursu Collegium Wratislaviense – Zarządzanie w Edukacji i Nauce.

dr Grzegorz Grzegorczyk – Jak odkrywać przekonania, wartości i mechanizmy obronne u podopiecznych i co z tym można zrobić?

Dla kogo: jedna tura warsztatów dla wykładowców i tutorów akademickich; druga tura dla nauczycieli i tutorów szkolnych uczących w szkołach podstawowych (od VI klasy) i ponadpodstawowych

Opis: 

Być może kiedyś usłyszałaś/usłyszałeś od swojej podopiecznej/podopiecznego takie słowa: “nie potrafię”, “nie dam rady”, “nie wiem”, “to jest za trudne”. I chociaż wiesz, że zadanie, które stawiasz tej młodej osobie jest całkowicie w jej zasięgu, to jakoś trudno Ci jest przekonać ją o tym? W efekcie, Wasz tutoring traci tempo, a Ty, być może, tracisz wiarę w tutoring. A może i w swoje tutorskie kompetencje?

Rozpoznając mechanizmy obronne i przekonania Twoich podopiecznych (oraz swoje własne!) rozpoznajesz ich kluczowe motywacje, wartości i obawy. Mając taką umiejętność jesteś w stanie pozytywnie wpływać na proces edukacyjny. Możesz tworzyć zdrowe środowisko zmiany w oparciu o integralność, wolność, świadomość i decyzyjność.

Dzięki wiedzy i narzędziom wyniesionym z tego warsztatu nieco skuteczniej porozumiesz się ze swoimi podopiecznymi. Zrozumiesz też dlaczego się blokują w pewnych sytuacjach. Dlaczego unikają, uciekają lub zbytnio się emocjonują. W ten sposób, proces tutorski i Wasza współpraca będą przebiegać sprawniej i łagodniej.

Barbarach Habrych – Czy podejście egalitarne jest możliwe? Praktyczne sposoby wykorzystania narzędzi tutorskich w pracy z grupą na Twojej lekcji.

Dla Kogo: nauczycieli i wychowawców w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych

Opis:

Jesteś zafascynowany tutoringiem, ale w Twojej szkole brak przestrzeni dla edukacji spersonalizowanej i do pracy „jeden na jeden”? Szukasz nowych narzędzi, które urozmaicą Twoje lekcje, także te online? Widzisz, że Twoi uczniowie powinni rozwijać swoje kompetencje społeczne, jednak trudno znaleźć na to czas na lekcji?

Tutoring przynosi wiele korzyści i satysfakcji obu stronom tej relacji. Jest także formą czasochłonną i niedostępną dla wszystkich. Jednak sprawdzone w tutoringu narzędzia można z powodzeniem wykorzystać także w pracy z grupą, na różnych zajęciach. Kiedy? Zawsze wtedy kiedy pracujesz z uczniami nad motywacją, celami, kiedy chcesz zwrócić uwagę na wartości i na rozwój. Podczas warsztatu podzielę się  narzędziami, które stosuję w pracy z uczniami i studentami.

Zapraszam Cię na warsztat, podczas którego zaproszę Cię do ćwiczeń.  Poznasz i przećwiczysz narzędzia, których używam w procesach tutoringowych, i moje pomysły jak adaptować je do  pracy z grupami. Zaproponuję praktyczne inspiracje – sposoby wykorzystania ich na Twoich lekcjach. Nie tylko wzbogacą Twój warsztat, urozmaicą Twoje zajęcia, ale także będą przyczynkiem do rozwoju samoświadomości Twoich uczniów i rozwoju ich kompetencji społecznych.

Plan warsztatów:

I. Tutoring – jak i dlaczego warto jego elementy stosować także w pracy z grupą?

II. Narzędzia tutorskie:

  1. Myślenie krytyczne:

– drzewo problemów, czyli jak odróżniać przyczyny i skutki?

– metoda 5-5-5, czyli jak myśleć w perspektywie długoterminowej?

  1. Wartości i zasoby:

– gra „licytacja wartości”, czyli co warto, a co się opłaca?

  1. Cele:

– metoda STAR, czyli jak mówić o sukcesach?

– puzzle porażki, czyli kiedy porażka buduje?

– metoda GOLD, czyli jak uczyć się z porażek?

– inspirujące biografie, czyli jak uczyć się wytrwałości?

Joanna Król-Mazurkiewicz, Mariusz Mazurkiewicz – Roboty w edukacji społeczno-emocjonalnej?

Dla kogo: nauczyciele przedszkolni i szkół podstawowych, wychowawcy, edukatorzy

Opis:

Czy nie jest tak, że gdy słyszysz o robotyce to pierwsze z czym to zagadnienie kojarzysz to technika, informatyka, mechanika itp.? Jeśli właśnie tak się dzieje, to po spotkaniu z nami zmienisz zdanie :)

Na naszych warsztatach podzielimy się z Tobą zdobywaną w praktyce przez lata wiedzą o tym, jak można korzystać z nowinek technologii w rozwoju społeczno-emocjonalnym dzieci i młodzieży. Zaprezentujemy i omówimy kilka propozycji, które stosujemy na co dzień w pracy z dziećmi a także chętnie porozmawiamy i wymienimy się doświadczeniami.

Dzięki udziału w warsztatach pogłębisz swoją wiedzę na temat nowatorskich pomocy dydaktycznych takich jak roboty edukacyjne i klocki Lego Education, które można wykorzystywać z uczniami w różnym wieku na zajęciach kreatywnych, rozwojowych, lekcjach wychowawczych oraz wszystkich warsztatach rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne.

 

Adrian Lewandowski – Jak budować relacje z podopiecznym? Sztuka skutecznej komunikacji

Dla Kogo: jedna tura dla tutorów szkolnych i jedna grupa dla tutorów akademickich

Opis:

Kiedy Jane po raz pierwszy spotyka Tarzana w dżungli, jest przerażona. Widzi w nim tylko dzikusa, wychowywanego przez goryle. Chce uciec do obozu, aby się skryć. Syn małp, jednak nie mając złych intencji okazuje nowo poznanej przyjaciółce zainteresowanie i chęć poznania postaci, które są “takie jak on”. Mimo początkowych przeszkód, Tarzan w końcu uczy się mówić. Znajduje wspólny język z pozostałymi ludźmi. To wszystko dzięki ciężkiej pracy, nauce ich zwyczajów i szukaniu wspólnych płaszczyzn, na których mogliby się zrozumieć. Po czasie wykorzystuje tę umiejętność w ratowaniu dżungli i swojej gorylej rodziny. Na warsztacie „Jak budować relacje z podopiecznym, czyli sztuka skutecznej komunikacji” przyjrzysz się swoim intencjom oraz temu jak wpływają one na komunikację w tutoringu. Poznasz style komunikowania się i dowiesz się jak wykorzystać ich znajomość do budowania relacji z drugim człowiekiem. Dzięki konkretnym narzędziom skróci się czas nawiązania relacji z podopiecznym i poczujesz, że jest ona oparta na zrozumieniu i zaufaniu.

Wyzwania do podjęcia na warsztacie:

1) Kluczem do relacji z podopiecznym jest komunikacja. Jak rozmawiać z podopiecznym, aby nam zaufał? Jak moje intencje wpływają na rezultat spotkania? Co mogę zrobić, żeby ułatwić nam budowanie tego co między nami ważne?

2) Każdy komunikuje się inaczej. Każdy jest inny. Z każdym da się dogadać. Jak wykorzystać to co do tej pory oddalało nas od podopiecznego do budowania bliskości? Jak obudzić w sobie ciekawość i otwartość na to, co inne?

3) W komunikacji przeszkadzają nawyki, z którymi da się pracować. Czemu czasem nie potrafimy się dogadać? Jak to jest, że ja mówię jedno, a ktoś słyszy coś innego? Jak zmienić przeszkadzające nawyki w rozmowie z innymi?

Maria Libiszewska – Przebudzenie mocy, czyli jak towarzyszyć podopiecznym w rozwijaniu odporności psychicznej

Dla Kogo: tutorzy, nauczyciele, wykładowcy akademiccy

Opis:

Ostatni rok był dla nas wszystkich wielkim wyzwaniem. Dobitnie pokazał, że żyjemy w czasach niepewności i ciągłych zmian. Jak przygotować do życia we współczesnym świecie naszych podopiecznych? Jak ich wspierać w zdobywaniu potrzebnych umiejętności? Jak zamiast chronić przed trudami wyposażyć ich w niezbędne moce?

Zapraszam na warsztaty podczas których:

  • Dowiesz się czym jest odporność psychiczna i jaką rolę pełni w naszym funkcjonowaniu
  • Poznasz narzędzia rozwijające odporność psychiczną u uczniów/studentów
  • Zaprojektujesz działania, które wzmocnią Twoją odporność psychiczną.

Zdobyta wiedza oraz poznane ćwiczenia wzbogacą skrzynkę narzędziową każdego tutora, Pozwolą również zainspirować się do przeprowadzenia ciekawej godziny wychowawczej lub zajęć dla studentów. Przede wszystkim jednak będą okazją lepszego poznania siebie oraz sprawdzenia mocy technik rozwijania odporności psychicznej. Dzięki temu łatwiej będzie mierzyć się z wyzwaniami, jakie stawia przed nami życie.

dr Tatiana Shvets – Czego nie uczy się w szkole, a co decyduje o skuteczności działania

Dla kogo: nauczyciele i tutorzy uczniów powyżej 12. roku życia

Opis: 

Warsztat o tym, jak nauczyć swoich podopiecznych (a może również samemu się tego nauczyć :) ), jak nadążać z wykonywaniem ważnych rzeczy. Aby być skutecznym, potrzebujemy nawyków, które pozwolą na zastanowienie się i skupienie uwagi. Nauczymy się i wypróbujemy metody i techniki, które pomogą Twoim podopiecznym skupić się na mocnych stronach i nie tracić czasu na marne. To warsztat o tym, jak pracować nad szkolnym projektem i doprowadzić go do końca, jak przygotowywać się do egzaminu lub ważnego wydarzenia nie w ostatniej chwili. Techniki, które rozważymy, pomogą Twoim podopiecznym stać się bardziej zorganizowanymi, dzięki czemu będą w stanie realizować swoje marzenia, robić więcej, czyli uczyć się, relaksować się, nawiązywać przyjaźnie, rozwijać się; oraz kształtować przydatne nawyki…. Wszystko to wiąże się ze skutecznością i harmonią życia współczesnego młodego człowieka!

Warsztat opiera się na następujących technikach: GTD Davida Allena, MYN Michaela Linenbergera, siedem nawyków Stephena Coveya, techniki Jedi Maxima Dorofeeva.

Krzysztof Słaboń – Praca zespołowa w dydaktyce: jak z grupy uczniów i studentów stworzyć zgrany i efektywnie współpracujący zespół.

Dla kogo: wykładowy akademiccy i nauczyciele w szkołach ponadpodstawowych

Opis:

Dydaktyka oparta na rozwiązywaniu problemów (PBL), studiów przypadku czy wspólnej realizacji projektów przynosi bardzo dobre efekty. Jest to jednak uzależnione od tego czy potrafimy, jako prowadzący, sprawnie zarządzać procesem grupowym.

W trakcie warsztatu opowiem o tym, jak wspierać zespół na kolejnych etapach jego rozwoju, jakie są typowe dysfunkcje zespołowe, których przełamanie prowadzi do zaangażowania, kreatywności i efektywności, a także do realnego rozwoju tworzących zespół osób. Program zajęć opiera się koncepcji pięciu dysfunkcji pracy zespołowej Patricka Lencioniego.

Warsztat skierowany jest również do osób pracujących indywidualnie metodą tutoringu. Wiele umiejętności, które rozwijamy z myślą o grupach, znajduje zastosowanie w rozwijaniu relacji w dwuosobowym „zespole” jaki tworzycie ze swoimi tutorantami.

Michał Wroński – Słuchanie – najsilniejsze narzędzie wywierania wpływu

Dla Kogo: Tutorzy na wszystkich poziomach edukacyjnych

Opis:

Mogłoby się wydawać, że chcąc wywierać wpływ na innych należałoby być bardziej aktywnym, dynamicznym, a tu… po prostu słuchać???

Podczas warsztatu spróbujemy znaleźć odpowiedź, dlaczego słuchanie jest kluczowe w procesie tutorskim oraz zdefiniować, co to znaczy „naprawdę” słuchać. Przyjrzymy się temu, czego potrzebują od nas rozmówcy, a także temu czego absolutnie nie robić prowadząc rozmowy. Poznamy również konkretne techniki sprzyjające „głębokiemu” słuchaniu. Wreszcie, postaramy się „zaprząc” emocje do naszych procesów komunikacyjnych, tak, aby były dla nas pomocą, a nie przeszkodą.


Uwaga! Nie prowadzimy wcześniejszy zapisów na warsztaty – każdy może dołączyć na odpowiedni warsztat według grafiku przesłanego uczestnikom na tydzień przed Kongresem.